pensyarah universiti
pusat kajian al-quran & al-sunnah
faizam@ukm.edu.my
Warisan dan Masyarakat Madani,
Mohd Faizulamri bin Mohd Saad, merupakan Pensyarah Kanan di Pusat Kajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, UKM. Berkelulusan Doktor Falsafah dalam bidang Qira’at dan Tafsir (UKM), Sarjana dalam bidang Qira’at, Tafsir dan Fiqh (UKM) dan BA dalam bidang al-Quran dan Qiraat (Maahad Qiraat al-Azhar, Shoubra). Beliau memulakan tugas di Darul Quran JAKIM selama 3 tahun, seterusnya berkhidmat sebagai pensyarah di UKM bermula 2007 sehingga kini. Berpengalaman dalam penulisan buku dan jurnal di peringkat tempatan dan antarabangsa. Beliau juga terlibat dengan pelbagai penyelidikan berkaitan al-Quran, Qira’at, Tahfiz, Tadabbur al-Quran, Pendidikan Khas dan lain-lain.
mohd faizulamri mohd saad, nur syuhada mohd ataa, sabri mohamad, hamdi ishak, afrizal nur . (2025). minds illumination: exploring higher order thinking skills (hots) in the tahfiz integrated curriculum. - islamiyyat. 96 - 106.
mohd manawi mohd akib, mohd faizulamri mohd saad, abdul kadir riyadi, atho’illah umar, muhammad fattah, khomsiyatul mukarromah. (2025). e-prosiding setia iv seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv) 2024. - e-prosiding setia iv. 1 - 869.
mohd faizulamri mohd saad, nur syuhada mohd ataa,sabri mohamad, najah nadiah amran, hamdi ishak. (2025). structural equation modelling (sem) of tahfiz teachers’ knowledge, skills and attitudes in implementing higher order thinking skills (hots). - quranica, international journal of quranic research. 61 - 86.
najah nadiah amran, hamdi ishak, mohd faizulamri mohd saad. (2025). landskap semasa pengajaran al-quran dan hadis di malaysia. - . 11 - 19.
najah nadiah amran, hamdi ishak, mohd faizulamri mohd saad. (2025). pengajaran al-quran dan hadis di malaysia. - . .
hamdi ishak, mohd hanafi mamat, mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad. (2019). learning and student's achievement factors in j-qaf khatam quran model. - islamiyyat : the journal of islamic studies. 29-38.
karimuddin nasution, mohd faizulamri mohd saad & wan nasyrudin wan abdullah. (2018). pemikiran musdah mulia dalam pembaharuan pentafsiran al-quran. - islamiyyat. .
mohd faizulamri mohd saad, nur syuhada mohd ataa,sabri mohamad, najah nadiah amran, hamdi ishak. (2025). structural equation modelling (sem) of tahfiz teachers’ knowledge, skills and attitudes in implementing higher order thinking skills (hots). - quranica, international journal of quranic research. 61 - 86.
mohd faizulamri mohd saad, nur syuhada mohd ataa, sabri mohamad & latifah abdul majid. (2025). development and validation of higher order thinking skills (hots) activities module for tahfiz education. - environment-behaviour proceedings journal. 37 - 46.
al muslim mustapa, mohd faizulamri mohd saad & safinah ismail. (2025). tradisional ke digital: evaluasi penggunaan ai dalam aplikasi tarteel untuk meningkatkan hafalan al-. - quranica international journal of quranic research. 53 - 73.
rabi'atul athirah muhd isa,mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad, latifah abdul majid, nik md saiful azizi nik abdullah. (2024). teaching and facilitation (pdpc) using the 21st century approach (pak21) by tahfiz model ulul albab teachers in selangor. - educational administration theory and practice. 10134 - 10139.
mohd fikri ismail, mohd faizulamri mohd saad, norazman alias. (2024). competency requirements for tahfiz teachers enrolled in tahfiz curriculum in malaysian teacher education institute. - journal of chemical health risks. 2043 - 2051.
najah nadiah amran, hamdi ishak, mohd faizulamri mohd saad. (2025). landskap semasa pengajaran al-quran dan hadis di malaysia. - . 11 - 19.
maisarah thulhuda mat jafri, mohd faizulamri mohd saad. (2025). kepentingan tadabbur dalam hafazan al-quran. - . 70 - 78.
maisarah thulhuda mat jafri, mohd faizulamri mohd saad. (2024). keperluan tadabbur al-quran terhadap pelajar tahfiz. - . 41 - 49.
siti asmaa razali, mohd faizulamri mohd saad. (2024). aplikasi qiraat tafsiriyyah dalam kitab tafsir di nusantara. - . 58 - 67.
muhammad zaid harithah azeman, mohd nazir kadir, mohd faizulamri mohd saad. (2024). pemantapan hafazan dalam ayat-ayat mutashabihat alfaz. - . 16 - 27.
mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad, hamdi ishak, latifah abdul majid, haziyah hussin, najah nadiah amran, nur syuhada mohd ataa. (2025). modul al-fa’izin modul aktiviti kemahiran berfikir aras tinggi (kbat) dalam pengajaran hifz al-quran. - . .
haikal iskandar isradzi, mohd faizulamri mohd saad. (2025). kesan pembelajaran hafazan al-quran dalam kalangan kanak-kanak. - e-prosiding seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv 2024). 360 - 364.
syukrina mawi, mohd faizulamri mohd saad. (2025). kefahaman pelajar fakulti pengajian islam terhadap konsep peperangan menurut al-quran dan al-sunnah. - e-prosiding seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv 2024). 158 - 169.
sabri mohamad, mohd faizulamri mohd saad dan muhammad hafiz bin muhammad haneefa. (2025). pendidikan tahfiz di malaysia dan cabarannya. - seminar international “diskursus tafsir-hadits di nusantara pada era kontemporer”, . .
salma ‘asyiqin binti azlan & mohd faizulamri bin mohd saad. (2025). analisis kritikan abdullah 'abd al-fadi terhadap al-qur’an dalam buku “is the qur’an infallible?”. - e-prosiding seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv 2024) . 112 - 116.
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan ekonomi. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan kesihatan. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan kekeluargaan. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan sosial. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan fardu ain. - . .
| Geran / Grant | Kolaborator / Collaborator | Status |
|---|---|---|
| PEMBINAAN INDEKS TAFSIR AL-QURAN TEMATIK DALAM KONTEKS MALAYSIA MADANI KE ARAH KEMAKMURAN HOLISTIK (I-TAFSIR TEMATIK MADANI KH) | akademi nasyrul quran | 56% (2024-11-01 sehingga 2026-10-31) |
RELIGION :ARTS AND APPLIED ARTS
Tahfiz, Qiraat dan Ulum al-Quran (Al-Quran dan al-Sunnah)
Pengalaman / Experience : 10 tahun/years(s)