pensyarah universiti
pusat kajian al-quran & al-sunnah
faizam@ukm.edu.my
Warisan dan Masyarakat Madani,
Mohd Faizulamri bin Mohd Saad, merupakan Pensyarah Kanan di Pusat Kajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, UKM. Berkelulusan Doktor Falsafah dalam bidang Qira’at dan Tafsir (UKM), Sarjana dalam bidang Qira’at, Tafsir dan Fiqh (UKM) dan BA dalam bidang al-Quran dan Qiraat (Maahad Qiraat al-Azhar, Shoubra). Beliau memulakan tugas di Darul Quran JAKIM selama 3 tahun, seterusnya berkhidmat sebagai pensyarah di UKM bermula 2007 sehingga kini. Berpengalaman dalam penulisan buku dan jurnal di peringkat tempatan dan antarabangsa. Beliau juga terlibat dengan pelbagai penyelidikan berkaitan al-Quran, Qira’at, Tahfiz, Tadabbur al-Quran, Pendidikan Khas dan lain-lain.
mohd manawi mohd akib, mohd faizulamri mohd saad, abdul kadir riyadi, atho’illah umar, muhammad fattah, khomsiyatul mukarromah. (2025). e-prosiding setia iv seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv) 2024. - e-prosiding setia iv. 1 - 869.
mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad, hamdi ishak, latifah abdul majid, haziyah hussin, najah nadiah amran, nur syuhada mohd ataa. (2025). modul al-fa’izin modul aktiviti kemahiran berfikir aras tinggi (kbat) dalam pengajaran hifz al-quran. - . .
al muslim mustapa, mohd faizulamri mohd saad & safinah ismail. (2025). tradisional ke digital: evaluasi penggunaan ai dalam aplikasi tarteel untuk meningkatkan hafalan al-. - quranica international journal of quranic research. 53 - 73.
safinah ismail, hasanah mohd yusoff, hayati husin, nur muizz mohamed salleh, khadijah lokman, mohd faizulamri mohd saad, muhammad izzat b suhaime affindi. (2025). teknologi media dalam pembelajaran tahfiz di malaysia: kelebihan dan cabaran. - e-jurnal penyelidikan dan inovasi. 179 - 191.
sabri mohamad, mohd faizulamri mohd saad dan muhammad hafiz bin muhammad haneefa. (2025). pendidikan tahfiz di malaysia dan cabarannya. - seminar international “diskursus tafsir-hadits di nusantara pada era kontemporer”, . .
hamdi ishak, mohd hanafi mamat, mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad. (2019). learning and student's achievement factors in j-qaf khatam quran model. - islamiyyat : the journal of islamic studies. 29-38.
karimuddin nasution, mohd faizulamri mohd saad & wan nasyrudin wan abdullah. (2018). pemikiran musdah mulia dalam pembaharuan pentafsiran al-quran. - islamiyyat. .
al muslim mustapa, mohd faizulamri mohd saad & safinah ismail. (2025). tradisional ke digital: evaluasi penggunaan ai dalam aplikasi tarteel untuk meningkatkan hafalan al-. - quranica international journal of quranic research. 53 - 73.
mohd faizulamri mohd saad, nur syuhada mohd ataa, sabri mohamad & latifah abdul majid. (2025). development and validation of higher order thinking skills (hots) activities module for tahfiz education. - environment-behaviour proceedings journal. 37 - 46.
rabi'atul athirah muhd isa,mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad, latifah abdul majid, nik md saiful azizi nik abdullah. (2024). teaching and facilitation (pdpc) using the 21st century approach (pak21) by tahfiz model ulul albab teachers in selangor. - educational administration theory and practice. 10134 - 10139.
mohd fikri ismail, mohd faizulamri mohd saad, norazman alias. (2024). competency requirements for tahfiz teachers enrolled in tahfiz curriculum in malaysian teacher education institute. - journal of chemical health risks. 2043 - 2051.
latifah abdul majid, siti norjannah w sulong , mohd farhan md ariffin, mohd faizulamri mohd saad, fadlan mohd othman. (2024). sahih bukhari hadith’s view of social justice in multiethnic nation. - global journal al-thaqafah. 29 - 43.
maisarah thulhuda mat jafri, mohd faizulamri mohd saad. (2024). keperluan tadabbur al-quran terhadap pelajar tahfiz. - . 41 - 49.
siti asmaa razali, mohd faizulamri mohd saad. (2024). aplikasi qiraat tafsiriyyah dalam kitab tafsir di nusantara. - . 58 - 67.
muhammad zaid harithah azeman, mohd nazir kadir, mohd faizulamri mohd saad. (2024). pemantapan hafazan dalam ayat-ayat mutashabihat alfaz. - . 16 - 27.
izuli dzulkifli, sabri mohamad, mohd faizulamri mohd saad. (2024). pemantapan hafazan al-quran dan pengajian qiraat . - . 11 - 15.
mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad. (2024). isu tafdil dalam qiraat mutawatirah. - . 82 - 94.
al muslim mustapa, mohd faizulamri mohd saad & safinah ismail. (2025). tradisional ke digital: evaluasi penggunaan ai dalam aplikasi tarteel untuk meningkatkan hafalan al-. - quranica international journal of quranic research. 53 - 73.
safinah ismail, hasanah mohd yusoff, hayati husin, nur muizz mohamed salleh, khadijah lokman, mohd faizulamri mohd saad, muhammad izzat b suhaime affindi. (2025). teknologi media dalam pembelajaran tahfiz di malaysia: kelebihan dan cabaran. - e-jurnal penyelidikan dan inovasi. 179 - 191.
mohd manawi mohd akib, mohd faizulamri mohd saad, abdul kadir riyadi, atho’illah umar, muhammad fattah, khomsiyatul mukarromah. (2025). e-prosiding setia iv seminar antarabangsa pelajar tahun akhir prasiswazah program pengajian al-quran dan al-sunnah (setia iv) 2024. - e-prosiding setia iv. 1 - 869.
mohd faizulamri mohd saad, sabri mohamad, hamdi ishak, latifah abdul majid, haziyah hussin, najah nadiah amran, nur syuhada mohd ataa. (2025). modul al-fa’izin modul aktiviti kemahiran berfikir aras tinggi (kbat) dalam pengajaran hifz al-quran. - . .
sabri mohamad, mohd faizulamri mohd saad dan muhammad hafiz bin muhammad haneefa. (2025). pendidikan tahfiz di malaysia dan cabarannya. - seminar international “diskursus tafsir-hadits di nusantara pada era kontemporer”, . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan ekonomi. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan kesihatan. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan kekeluargaan. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan sosial. - . .
prof. madya dr. latifah binti abdul majid prof. madya dr. hamdi bin ishak dr. najah nadiah binti amran dr. mohd manawi bin mohd akib dr. mohd faizulamri bin mohd saad dr. mohd arif bin nazri aufa binti mohamad tahir aiman munirah binti ya’akop. (2025). modul pendidikan fardu ain. - . .
Geran / Grant | Kolaborator / Collaborator | Status |
---|---|---|
PEMBINAAN INDEKS TAFSIR AL-QURAN TEMATIK DALAM KONTEKS MALAYSIA MADANI KE ARAH KEMAKMURAN HOLISTIK (I-TAFSIR TEMATIK MADANI KH) | akademi nasyrul quran | 48.3% (2024-11-01 sehingga 2026-10-31) |
RELIGION :ARTS AND APPLIED ARTS
Tahfiz, Qiraat dan Ulum al-Quran (Al-Quran dan al-Sunnah)
Pengalaman / Experience : 10 tahun/years(s)